Τεχνολογίες και Γραμματισμός στον 21ο αιώνα - 7η Εβδομάδα


Το πρότυπο του σημερινού πολίτη - σε μια Κοινωνία που εξελίσσεται και μεταβάλλεται συνεχώς - θεωρείται ο σκεπτόμενος άνθρωπος κι αυτός που συμμετέχει ενεργά στα κοινά ζητήματα και τις συλλογικές δράσεις και μπορεί να αυτομορφώνεται, ώστε να προσαρμόζεται άμεσα και αποτελεσματικά στις νέες καταστάσεις. Κι επειδή είναι γεγονός πως Κοινωνία και Εκπαίδευση συνδέονται άμεσα, είναι λογικό παράλληλα με τις απαιτήσεις της Κοινωνίας να αλλάζουν και οι στόχοι της Εκπαίδευσης, προκείμενου η δεύτερη να ανταποκριθεί ικανοποιητικά στις ανάγκες των μελλοντικών πολιτών.

Στόχο της Εκπαίδευσης θα πρέπει να αποτελεί επομένως η καλλιέργεια:
  • Μεταγνωστικών δεξιοτήτων, ώστε το άτομο να μπορεί να οικοδομεί τη νέα γνώση αυτόνομα, να αυτο-αναστοχάζεται και να αυτο-αξιολογεί την επίτευξη των εκάστοτε στόχων.
  • Δεξιοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας, μιας και αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις επιτυχούς κοινωνικής ένταξης και επαγγελματικής εξέλιξης
  • Κριτικής σκέψης, προκειμένου το άτομο να ελέγχει τις πηγές πληροφοριών και να επιλέγει την καλύτερη μέθοδο επίλυσης ενός προβλήματος
  • Υπευθυνότητας και αυτενέργειας, ώστε ο καθένας να προχωρά αυτόνομα και άμεσα σε λήψη των καταλληλότερων ανά περίπτωση αποφάσεων
  • Δημιουργικότητας και προσωπικής καλλιτεχνικής έκφρασης

Όλες οι δεξιότητες που καλείται να αναπτύξει ο σύγχρονος μαθητής και αυριανός πολίτης συνοψίζονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες:

 

Στο video που ακολουθεί παρουσιάζονται αναλυτικότερα και δίνονται περαιτέρω επεξηγήσεις σχετικά με τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4 C's Skills):


Για την ανάπτυξη των παραπάνω δεξιοτήτων και χαρακτηριστικών από τους μαθητές, απαιτούνται σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, όπως η συνεργατική και διερευνητική μάθηση, αλλά και η διεπιστημονική, διαθεματική και βιωματική προσέγγιση της γνώσης. Ιδιαίτερο ρόλο στην επίτευξη των στόχων της Εκπαίδευσης που αναφέρθηκαν και προηγουμένως, μπορούν να διαδραματίσουν οι Νέες Τεχνολογίες, για τις οποίες έχει αποδειχθεί πως μπορούν μεταξύ άλλων να λειτουργήσουν ως εργαλεία εμπλουτισμού της διδασκαλίας, να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και να τους κινητοποιήσουν, ώστε να συμμετάσχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Επιπλέον, οι μαθητές μπορούν να εξασκηθούν στην ορθή αναζήτηση πληροφοριών μέσα από τις απεριόριστες πηγές που προσφέρει το Διαδίκτυο, να επικοινωνήσουν με άλλα άτομα παγκοσμίως και να οικοδομήσουν μόνοι τους τη νέα γνώση. Η μάθηση με τη βοήθεια των Νέων Τεχνολογιών αποδεσμεύεται πλέον από οποιονδήποτε χωρικό ή χρονικό περιορισμό και μπορεί να επιτευχθεί από οποιοδήποτε σημείο και οποιαδήποτε στιγμή μέσω LMS (ηλεκτρονική, εξ αποστάσεως, σύγχρονη ή ασύγχρονη μάθηση). Ακόμα, μέσα από τη συμμετοχή σε εικονικές ομάδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook) μπορούν οι μαθητές να βελτιώσουν τις συνεργατικές και επικοινωνιακές τους δεξιότητες και αναλαμβάνοντας διακριτούς ρόλους μπορούν να πάρουν αποφάσεις και να εκφραστούν καλλιτεχνικά και δημιουργικά προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός στόχος της ομάδας. Τέλος, οι Νέες Τεχνολογίες εξασφαλίζουν όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την προώθηση της δια βίου μάθησης και την καλλιέργεια της μεταγνωστικής δεξιότητας.


Κασιμάτη, Α. (2017, Δεκέμβριος 8-10). Αυθεντικό Πλαίσιο Μάθησης και Αξιολόγησης για την Καλλιέργεια Δεξιοτήτων τουν 21ο Αιώνα. Ηράκλειο, Κρήτη, Ελλάδα: Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο (ΠΕΚ).

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πολυγραμματισμοί - 8η Εβδομάδα

Αξιολόγηση Δεξιοτήτων Γραμματισμού - 12η Εβδομάδα