Τι είναι ο Ψηφιακός και ο Πληροφορητικός Γραμματισμός - 2η Εβδομάδα


Η σύγχρονη εποχής της Πληροφορίας και των ταχύτατων αλλαγών σε όλα τα επίπεδα (οικονομικό, επαγγελματικό, εκπαιδευτικό κτλ.) απαιτεί από τον άνθρωπο ευελιξία και άμεση προσαρμογή στις νέες καταστάσεις. Κρίνεται συνεπώς άκρως αναγκαία η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα συμβάλουν στην αυτόνομη και δια βίου εκπαίδευση του ατόμου (Κωστάκη, 2001).
Στο παρακάτω video παρουσιάζονται ορισμένες από τις δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ο άνθρωπος του 21ου αιώνα:


Ο Πληροφορητικά Εγγράμματος λόγω των παραπάνω παραγόντων αντικατέστησε σταδιακά τον Εγγράμματο άνθρωπο, ο οποίος κατείχε την τεχνική της γραφής και της ανάγνωσης. Ως Πληροφορητικά Εγγράμματος θα μπορούσε να οριστεί αυτός που είναι ικανός να αναζητά πληροφορίες, τις οποίες όμως αξιολογεί ως προς την εγκυρότητα και την αξιοπιστία τους προτού τις αξιοποιήσει ως νέα γνώση για την επίλυση προβληματικών καταστάσεων (Κωστάκη, 2001).


Δυστυχώς η - ελληνική τουλάχιστον - εκπαιδευτική πραγματικότητα απέχει αρκετά από το να καταστήσει τους μαθητές Πληροφορητικά και Ψηφιακά εγγράμματους. Για να θεωρηθεί κάποιος Ψηφιακά Εγγράμματος θα πρέπει να αναπτύξει συγκεκριμένες δεξιότητες και να κατακτήσει ειδικές γνώσεις, οι οποίες εξαιτίας κυρίως του τρόπου λειτουργίας του ελληνικού σχολείου δεν καλλιεργούνται στο βαθμό που θα έπρεπε (Κωστάκη, 2001). Ειδικότερα ως στοιχεία του Ψηφιακού Γραμματισμού μπορούν να θεωρηθούν τα εξής:
Και για την ύπαρξή τους σημαντικό είναι να δοθεί έμφαση στα ακόλουθα οχτώ σημεία:

Την έλλειψη αυτή του εκπαιδευτικού συστήματος δύναται να καλύψει η ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη. Σύμφωνα με την Κωστάκη (2001), οι βιβλιοθηκονόμοι μπορούν να βοηθήσουν τους φοιτητές:

  1. Να αναζητήσουν τις πληροφορίες που χρειάζονται
  2. Να αξιολογήσουν τόσο τη χρησιμότητα όσο και την αξιοπιστία των πληροφοριών που θα εντοπίσουν
  3. Να οργανώσουν κατάλληλα - παράλληλα με τις αντίστοιχες εφαρμογές των Η/Υ -  το υλικό που συγκέντρωσαν, ώστε να μπορέσουν να το χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά. 
Επειδή λοιπόν οι εποχές αλλάζουν και οι απαιτήσεις για αυτόνομη και δια βίου εκπαίδευση αυξάνονται, οφείλουμε να προσαρμοστούμε άμεσα προκειμένου να γίνουμε επαγγελματικά ανταγωνιστικοί και κοινωνικά ενεργοί πολίτες του 21ου αιώνα.



Βιβλιογραφία
Κωστάκη, Α. (2001). Πληροφορητικός Γραμματισμός: Δημιουργώντας Αυτόνομους και Κριτικούς Διαχειριστές της Πληροφόρησης για τον 21ο Αιώνα. 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, (pp. 186-197). Θεσσαλονίκη. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πολυγραμματισμοί - 8η Εβδομάδα

Αξιολόγηση Δεξιοτήτων Γραμματισμού - 12η Εβδομάδα