Αξιολόγηση Δεξιοτήτων Γραμματισμού - 12η Εβδομάδα

Όπως έχουμε ήδη τονίσει και στις προηγούμενες συζητήσεις, η σημερινή εποχή απαιτεί από τον σύγχρονο άνθρωπο να καλλιεργήσει και να αναπτύξει ορισμένες δεξιότητες ώστε να καταστεί τεχνολογικά και ψηφιακά εγγράμματος. Σύμφωνα με τους Alkali & Amichai-Hamburger (2004), ο τεχνολογικός γραμματισμός δεν είναι μόνο η ικανότητα χρήσης κάποιου τεχνολογικού υλικού ή μέσου, αλλά συμπεριλαμβάνει ένα εύρος σύνθετων  δεξιοτήτων που οι χρήστες οφείλουν να αναπτύξουν, προκειμένου να είναι αποτελεσματικοί σε οποιοδήποτε ψηφιακό περιβάλλον. Πώς όμως θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι κάποιος κατέχει αυτές τις δεξιότητες;
Σχετική εικόνα
Η λύση βρίσκεται στην εφαρμογή αξιολόγησης! Πιο συγκεκριμένα, η αξιολόγηση των δεξιοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο τεχνολογικά εγγράμματος οφείλει να εστιάσει στην αξιολόγηση της ικανότητας:
·         εικονικού γραμματισμού:
Έλεγχος επεξεργασίας και κατανόησης οδηγιών σε οπτική μορφή σε ψηφιακά περιβάλλοντα.
Πώς;
Συμμετοχή των μαθητών σε εκπαιδευτικά ψηφιακά παιχνίδια και αξιολόγησή τους βάση των τελικών επιδόσεων και της γενικότερης συμμετοχής τους σε αυτά.

·         ψηφιακής αναπαραγωγής: 
Έλεγχος σύνθεσης νέων νοημάτων βάση προϋπαρχόντων νοημάτων σε οποιοδήποτε τεχνολογικό/ψηφιακό μέσο.
Πώς;
Ανάθεση δημιουργίας ψηφιακού προϊόντος (π.χ. Podcast) στους μαθητές και αξιολόγηση της πρωτοτυπίας, του τρόπου παρουσίασης και της συνολικότερης ποιότητάς του.

·         δικτύωσης:
 Έλεγχος ορθής και αποτελεσματικής πλοήγησης στο διαδίκτυο, σε υπερμεσικά περιβάλλοντα κτλ.  
Πώς;
Μη γραμμική πλοήγηση στο διαδίκτυο για αναζήτηση πληροφοριών ώστε να ολοκληρωθεί μια εργασία και αξιολόγηση της ικανότητας κατασκευής της νέας γνώσης χωρίς να «αποπροσανατολιστεί» ο μαθητής εξαιτίας των πολυδιάστατων πηγών πληροφόρησης.

·         πληροφορικού γραμματισμού: 
Έλεγχος επεξεργασίας και κριτικής αξιολόγησης των διαθέσιμων πληροφοριών .
Πώς;
Αξιολόγηση του τρόπου αναζήτησης και της κριτικής επεξεργασίας των πληροφοριών που εντοπίζει ο μαθητής στο διαδίκτυο για την ολοκλήρωση μιας συγκεκριμένης δραστηριότητας.

·         κοινωνικού γραμματισμού: 
Έλεγχος σωστής ανταπόκρισης στις απαιτήσεις του ψηφιακού κόσμου για επικοινωνία και συνεργασία.
Πώς;
Ανάθεση εργασίας για τις ανάγκες τις οποίας να είναι απαραίτητη η συνεργασία και η ανταλλαγή απόψεων και πληροφοριών μέσα από κάποιο ψηφιακό μέσω, π.χ. ενός LMS όπως το Moodle.
 

Alkali, Y. E., & Amichai-Hamburger, Y. (2004). Experiments in digital literacy. CyberPsychology & Behavior7(4), 421-429.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πολυγραμματισμοί - 8η Εβδομάδα